ویتامین D ممکن است در کاهش ریسک بیماران پیش دیابتی موثر باشد.

ویتامین D ممکن است در کاهش ریسک بیماران پیش دیابتی موثر باشد.

محققان مرکز پزشکی Tufts در ماساچوست طی یک بررسی و متاآنالیز، سه کارآزمایی بالینی را به پایان رساندند که به بررسی تأثیر ویتامین D بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 پرداختند. دانشمندان بزرگسالانی که 4000 واحد بین المللی مکمل ویتامین D را مصرف میکردند به مدت سه سال تحت مطالعه قرار دادند. و در نهایت آزمایش با 2097 شرکت‌کننده که مکمل‌های ویتامین D و 2093 شرکت‌کننده دارونما دریافت کردند، به پایان رسید.

طبق نتایجی که به دست آمد محققان کاهش 15 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای شرکت کنندگانی که مکمل ویتامین D مصرف می کردند، را تخمین زدند.

محققان با تعمیم یافته‌های خود به 374 میلیون بزرگسال در سراسر جهان که به پیش دیابت مبتلا هستند، اشاره کردند که مکمل‌های ویتامین D می‌تواند راهی ارزان برای به تاخیر انداختن دیابت نوع 2 در بیش از 10 میلیون نفر باشد. البته خاطرنشان کردند که کاهش 15 درصدی ایجاد شده توسط ویتامین D کمتر از سایر راهبردهای پیشگیری نوع 2 است،اصلاحات شدید سبک زندگی می تواند خطر را تا 58٪ و متفورمین می تواند خطر را تا 31٪ کاهش دهد.

دکتر مالاچی مک کنا از بیمارستان دانشگاه سنت وینسنت در ایرلند و مری ای. فلین، دکترای دانشگاه براون در رود آیلند خاطرنشان کردند: ” در مورد توصیه مصرف باید توصیه های بهداشتی جمعیت را در مورد نیازهای مصرف ویتامین D، آستانه ها و محدودیت های ایمن را در نظر داشت.”

20-10 میکروگرم (400 تا 800 IU) از مکمل های ویتامین D در روز می‌تواند به طور ایمن برای جلوگیری از بیماری‌های اسکلتی و احتمالاً غیراسکلتی استفاده شود. درمان با دوز بالای ویتامین D ممکن است از دیابت نوع 2 در برخی از بیماران جلوگیری کند، اما ممکن است باعث ایجاد عوارضی نیز شود. این مطالعه شامل افراد در معرض خطر بالای دیابت نوع 2 بود، بنابراین نتایج را نمی توان به کل جمعیت تعمیم داد.

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/type-2-diabetes-vitamin-d-may-slightly-lower-risk-for-people-with-prediabetes#Some-cautions-on-the-vitamin-D-study

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.