دست آورد های مهم تحقیقاتی 2022 چه بود؟

دست آورد های مهم تحقیقاتی 2022 چه بود؟

در حالی که ممکن است سال های 2020 و 2021 به عنوان دو سال همه گیری شدید در حافظه جمعی باقی مانده باشد اما 2022 از نظر تحقیقات پزشکی سال پرحادثه ای بوده. در این سال شاهد پیشرفت‌های فراوانی در تحقیقات پزشکی بوده ایم، از روش جدیدی برای ارزیابی علائم بالقوه زوال عقل که ممکن است به تشخیص آن تا 9 سال زودتر از استاندارد فعلی کمک کند، گرفته تا کشف یک مولکول تقلید کننده انسولین که ممکن است در آینده به درمان دیابت کمک کنید.

تحقیقات زوال عقل در سال 2022 چگونه صورت گرفت؟

حدود 55 میلیون نفر در سراسر جهان با نوعی زوال عقل زندگی می کنند که شایع ترین شکل آن بیماری آلزایمر است. این در حالی است که برخی از درمان‌ها وجود دارند که علائم زوال عقل را هدف قرار می‌دهند، مانند تاثیر برکاهش روند از دست دادن حافظه و اضطراب. در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر و بیماری‌های عصبی مرتبط وجود ندارد.

“فرضیه آمیلوئید”

در سال 2006، مطالعه ای که در ژورنال NatureTrusted Source منتشر شد، به آنچه که اکنون به عنوان “فرضیه آمیلوئید” شناخته می شود، اعتبار بخشید، که معتقد است تجمع بیش از حد پروتئین بتا آمیلوئید در مغز ارتباط بین نورون ها را مختل می کند. بنابراین تا حد زیادی مسئول علائم اصلی زوال عقل، مانند مشکلات حافظه و تفکر است. از زمان انتشار، مقاله Nature در بیش از 2200 مطالعه منبع معتبر دیگر مورد استناد قرار گرفته است .

در واقع، برخی از یافته‌ها در مورد پلاک‌های آمیلوئید درست به نظر می‌رسند، زیرا اخیرا دارویی به نام lecanemab ساخته شده است که به تجمع بتا آمیلوئید در مغز حمله می‌کند. و نتایج آن در آزمایش‌های بالینی اخیر نوید روشنی نشان داده است، و توسعه‌دهندگان آن امیدوارند که این دارو برای افراد بالای 65 سال بتوان استفاده کرد.

اما دانشمندان قبلاً می‌دانستند که پلاک‌های بتا آمیلوئید مهم‌ترین دلایل مربوط به زوال عقل نیستند.

دکتر امین علی در مورد این موضوع توضیحاتی ارائه میدهد: بتا آمیلوئید در مغز افراد سالم مانند افرادی که علائم زوال عقل دارند تجمع می یابد. اینکه چه چیزی باعث می شود این پروتئین در برخی موارد اختلال ایجاد کند و در موارد دیگر نه، نامشخص است. این مناقشه همچنین به این معنی است که محققان بیشتر و بیشتر به دنبال آسیب شناسی های جایگزین یا اضافی در بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل هستند، از جمله نقش تاو، پروتئین دیگری که در زوال عقل دخیل است، که به گفته برخی کارشناسان، ممکن است نشانگر بهتری از زوال عقل و پیشرفت بیماری آلزایمر باشد.

در نوامبر 2022، مطالعه‌ای که در Nature Trusted Source منتشر شد، استدلال کرد که تورم مخرب در امتداد آکسون‌ها، که پیوند بین نورون‌ها را تشکیل می‌دهند، ممکن است علت واقعی علائم آلزایمر باشد.

یکی از درمان‌های نوظهور برای زوال عقل، درمان با سلول‌های بنیادی است که به لطف پتانسیل سلول‌های بنیادی برای تمایز و «تخصصی» شدن به سلول‌هایی با عملکردهای متفاوت، سلول‌های سالم را برای جایگزینی سلول هایی که درجاتی از “آسیب” را تجربه کرده اند، فراهم می کند.

منبع خبری:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/in-conversation-research-highlights-of-2022

4 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.