کورکومین چیست و چه خواصی دارد؟

کورکومین چیست و چه خواصی دارد؟

یکی از مواد فعالی که در زردچوبه وجود دارد، کورکومین یا Curcumin است. کورکومین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که خاصیت ضد التهابی دارد و در درمان بسیاری از بیماری ها نقش دارد. در این مطلب به نحوه اثر و مصرف کورکومین خواهیم پرداخت.

کورکومین چیست؟

کورکومین یک آنتی اکسیدان قوی است. کورکومین در واقع یک ماده شیمیایی است که توسط برخی گیاهان تولید می شود. کورکومین نوعی کورکومینویید است که دارای رنگ دانه های طبیعی و خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی می باشد.

کورکومین از کجا می‌آید؟

کورکومین از ساقه زیرزمینی زردچوبه –ریزوم– می‌آید. کورکومین، ترکیب شیمیایی موجود در گیاه زردچوبه است که به خانواده کورکومینوئیدها تعلق دارد. می‌توانید با گرفتن عصاره زردچوبه، به راحتی به کورکومین دست یابید.

زردچوبه چه طعمی دارد؟

زردچوبه نیز مانند دیگر گیاهان، حاوی مواد تشکیل دهنده است. طعمی ملایم داشته و مانند خردل برای طعم دادن به بعضی از غذاها به کار می‌رود. این ماده، عطری ملایم و بویی شبیه به زنجبیل دارد. طعمی تند و تلخ دارد.

کورکومین یکی از ترکیبات شیمیایی طبیعی است که در ادویه زردچوبه یافت می‌شود. مردم معمولا این دو کلمه- کورکومین و زردچوبه- را با هم اشتباه می‌گیرند. به هرحال، تفاوت میان آن‌ها به این شکل است که زردچوبه، ماده زردرنگی (پودر) است که برای طعم دادن به غذا به کار می‌رود اما کورکومین ماده شیمیایی موجود در زردچوبه است. رنگ زرد زردچوبه از کورکومین است. رنگ زردچوبه، نشانه میزان کورکومین موجود در آن است. زردچوبه برای استفاده در غذا مناسب است و کورکومین خواص زیادی برای سلامتی دارد.

نگاهی علمی به کورکومین

برخی از مطالعات انجام شده در هندوستان نشان دادند افراد میان‌سالی که کورکومین مصرف کردند، کمتر به آلزایمر دچار شدند. محققان، این نتایج را به خاصیت ضد التهابی کورکومین نسبت می‌دهند. مجله آنکوژن، نتایج مقاله‌ای را منتشر کرد که بر اساس آن، خواص ضد التهابی کورکومین از آسپرین و ایبوپروفن بیشتر است.

کورکومین خواص ضد التهابی و ضد تومور قوی دارد. در همین سال، برخی مطالعات آزمایشگاهی به این نتیجه رسیدند که کورکومین در درمان اختلالات خود ایمنی مانند دیابت نوع ۱، بیماری‌های روده و آرتریت موثر است. اما از سوی دیگر، برخی مطالعات به نتایج متفاوتی دست یافتد، بنابراین برای تایید این نتایج به مطالعات بیشتری نیاز است. کورکومین در جلوگیری و درمان سرطان، تاثیری قوی از خود نشان داده و معمولا برای درمان ناراحتی معده به کار می‌رود.

بسیاری از مطالعات، کورکومین را یکی از بهترین عوامل ضد التهابی معرفی کرده‌اند. به این معنا که کورکومین در جلوگیری از سرطان نقش دارد. بیماری‌های امروزه مانند سرطان می‌توانند نتیجه التهاب باشند. بدن ما همیشه با پیام‌رسان‌های شیمیایی مواجه شده به دلیل عوامل مهاجم به التهاب دچار می‌شود، بنابراین به درمان خودایمنی نیاز دارد. دلیل نیاز ما به کورکومین نیز همین مسئله است.

ترکیبات زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبات شیمیایی قوی است که کورکومینوئید نام داشته و شامل کورکومین، بیس-دی‌ میتوکسی‌کورکومین و دی‌متوکسی‌کورکومین می‌شود. زردچوبه، ویتامین C نیز دارد که برای سلامتی مفید است. فهرست مواد موجود در زردچوبه در این‌جا آمده است:

  • کلسیم
  • پروتئین
  • فسفر
  • کربوهیدرات
  • روغن معطر
  • چربی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.