چرا بعد از ایست قلبی زنان نسبت به مردان با احتمال کمتری زنده می مانند؟

چرا بعد از ایست قلبی زنان نسبت به مردان با احتمال کمتری زنده می مانند؟

هر ساله حدود 6 میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل ایست ناگهانی قلبی جان خود را از دست می دهند. طی 5 سال گذشته، محققان انجمن ریتم قلب اروپا (EHRA) عضو انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) و شورای احیای اروپایی (ERC) برروی بهبود، پیشگیری و درمان SCA از طریق پروژه ESCAPE-NET کار کردند.

در طی این مدت، بیش از 100 مطالعه مرتبط با تحقیقات ESCAPE-NET در مجلات معتبر منتشر شد. مطالعه ای که در 2019 در مجله قلب اروپایی منتشر شد، نشان داد که زنان نسبت به مردان کمک های سریع احیایی کمتری را از افراد حاضر دریافت می‌کنند که این عامل منجر به نرخ بقای کمتر برای زنان می‌شود.

ایست قلبی ناگهانی چیست؟ SCA زمانی اتفاق می افتد که یک ریتم غیر طبیعی قلب به نام آریتمی باعث می شود که سیستم الکتریکی قلب به درستی کار نکند. در نتیجه باعث می شود که قلب به طور غیرمنتظره ای از تپش باز بماند. SCA با حمله قلبی، که در آن شریان کرونر مسدود می شود و خون قادر به رسیدن به قلب نیست، متفاوت است.

علائم SCA عبارتند از:

_غش یا از دست دادن هوشیاری

_سرگیجه

_ضربان قلب تند یا نامنظم

_درد قفسه سینه

_تنگی نفس

_حالت تهوع.

از آنجایی که SCA خیلی سریع اتفاق می افتد، اولین درمان برای SCA معمولاً تماس با خدمات پزشکی اورژانس و انجام احیای قلبی ریوی (CPR) است. تحقیقات قبلی منبع مورد اعتماد نشان می‌دهد که سرعت انجام CPR توسط یک فرد تأثیر مستقیمی بر میزان برگشت به زندگی دارد.

دکتر لاجوی اشاره کرد که در حالی که هیچ دلیل وجود ندارد که بتوانیم بگوییم زنان به دلیل جنسیت بیشتر در معرض خطر ایست قلبی قرار دارند. اما اغلب اوقات زنان بیشتر از مردانی که علائم دارند، مراجعه به مراکز درمانی را به تاخیر می اندازند، بنابراین آنها از شانس کمتری در دریافت مراقبتهای قبل از شروع علائم قلبی دارند. بنابراین، احتمال ابتلا به انفارکتوس عظیم میوکارد که باعث ایست قلبی می شود، بیشتر است. دکتر لاجوئی افزود: “و هنوز این افسانه وجود دارد که مردان بیشتر احتمال دارد دچار ایست قلبی و بیماری قلبی شوند، و بنابراین متأسفانه زنان کمتر به فکر درمان هستند.”

رفرنس:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/why-are-women-less-likely-to-survive-a-heart-attack-than-men#Why-women-face-greater-risk

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.