شیر مادران واکسینه شده در برابر کووید-19، اثر حفاظتی برای نوزادان دارد.

شیر مادران واکسینه شده در برابر کووید-19، اثر حفاظتی برای نوزادان دارد.

بر اساس نتایج مطالعه ای که در مجله Perinatology منتشر شده است، شیر افرادی که واکسن کووید-19 دریافت کرده اند، برای نوزادان خود اثر حفاظتی ایجاد می کنند. نتایج یک مطالعه در سال 2021 از دانشگاه فلوریدا نشان داد که شیر مادر افراد واکسینه شده حاوی آنتی بادی علیه SARS-CoV-2 است و در مطالعه جدید، محققان مدفوع نوزادانی را که شیر مادر مصرف می کردند، تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که نوزادان نیز دارای آنتی بادی SARS-CoV-2 هستند.

جوزف لارکین سوم گفت: “اولین مطالعه ما نشان داد که آنتی بادی‌های SARS-CoV-2 در شیر مادر وجود دارد، اما نمی‌توانیم بگوییم که آیا این آنتی‌بادی‌ها به دستگاه گوارش نوزادان عبور می‌کنند و در آنجا اثر حفاظتی ایجاد می‌کنند یا خیر.”

محققان جهت اثبات اثر حفاظتی آنتی بادی های یافت شده در مدفوع نوزادان در برابر کووید-19 از روش عصبی سازی استفاده کردند.

در این آزمایش آنتی بادی‌ها را از مدفوع جدا و آنها را به یک خط سلولی خاص با گیرنده‌هایی شبیه به گیرنده‌هایی که ویروس SARS-CoV-2 برای ورود به سلول استفاده می‌کند، اضافه کرد. محققان از یک شبه ویروس فلورسنت SARS-CoV-2 که برای استفاده در آزمایشگاه ایمن تر است و هنگامی که سلول به آن متصل می شود، آن را روشن می کند، استفاده کردند.

لورن استافورد، دانشجوی دکترا در کالج علوم کشاورزی و زیستی UF/IFAS در بیانیه گفت: «ما مشاهده کردیم زمانی که آنتی‌بادی‌ها وجود داشتند، سلول‌های فلورسنت کمتری وجود دارد در مقایسه با گروه‌های کنترل که فاقد آنتی بادی است».

علاوه بر این، محققان خاطرنشان کردند که اگرچه تصور می‌شود کووید-19 عمدتاً بر ریه‌ها تأثیر می‌گذارد، اما می‌تواند به روده نیز حمله کند، به همین دلیل است که یافتن آنتی‌بادی‌ها در آنجا بسیار مهم است.

منبع

https://www.pharmacytimes.com/view/study-shows-that-breast-milk-of-those-vaccinated-against-covid-19-protects-infants

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.