آلودگی هوا باعث ایجاد پوکی استخوان می شود

آلودگی هوا باعث ایجاد پوکی استخوان می شود

پوکی استخوان میلیون ها انسان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. برخی عوامل خطر ساز مانند افزایش سن و پیری، اجتناب ناپذیر هستند اما با این حال به نظر می رسد که قرار گرفتن در معرض هوای آلوده نیز یکی دیگر از عوامل خطر آفرین است.

پوکی استخوان بیماری است که با اختلال در تراکم استخوان و شکستگی آن ها ایجاد می شود. این بیماری بیشتر در افراد مسن و به ویژه زنان اتفاق می افتد، اما برخی از عوامل محیطی از جمله کمبود ویتامین D نیز می تواند نقش مهمی در پیشرفت این بیماری داشته باشند.

گروهی از محققان اسپانیایی به منظور بررسی رابطه بین کیفیت هوا و سلامت استخوان مطالعه جدیدی انجام دادند.

آنها برای نیل بدین هدف، اطلاعاتی در مورد سلامت استخوان و شرایط زندگی 3717 فرد را که شامل 1711 زن می‌شد، بررسی کردند. پژوهشگران میزان قرار گرفتن شرکت کنندگان را در معرض آلودگی هوا با بررسی مقدار کربن و ذرات ریز موجود در هوا ارزیابی کردند. بخشی از این ذرات ریز که از طریق اگزوز خودروها در هوا پخش می‌شد، به مدت طولانی در هوا به طور معلق باقی مانده و از طریق ریه‌ها به بدن افراد نفوذ کرد.

علاوه بر این، محققان به منظور بررسی سلامت استخوان افراد، میزان تراکم استخوان آن‌ها را در ناحیه ستون فقرات و سر استخوان ران اندازه گیری کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد سطح توده استخوانی کسانی که در معرض آلودگی هوا به ویژه ذرات ریز معلق هوا، قرار گرفتند، کمتر از بقیه افراد بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

 افراد شرکت کننده در این مطالعه هر ساله در معرض مقدار زیادی از ذرات معلق هوا، یعنی ۳۲.۸ میکروگرم در هر متر مکعب قرار گرفتند؛ این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت (WHO) مقدار مجاز ذرات معلق را ۱۰ میکروگرم در متر مکعب اعلام کرده است. به گفته محققان ارتباط بین آلودگی هوا و پوکی استخوان ممکن است به دلیل التهاب و استرس اکسیداتیو ناشی از آلودگی هوا باشد.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

منابع:

https://www.auntminnie.com/index.aspx?sec=ser&sub=def&pag=dis&ItemID=139374

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.